Sprawozdanie z pobytu w Antwerpii, Brukseli i Luksemburgu – wrażenia z wyjazdu

W dniach 13-18 kwietnia 2014 roku pracownicy Wirtualnej Studenckiej Firmy Konsultingowej wraz z innymi studentami naszego Wydziału (laureatami konkursów: Wiedzy o Unii Europejskiej, Obserwatorium Statystycznego, autorami referatów na konferencję naukową w Tarnopolskim Uniwersytecie Narodowym, członkami Samorządu Studenckiego i najlepszymi studentami studiów stacjonarnych I stopnia) mieli okazję uczestniczyć w wyjeździe studyjnym do Antwerpii, Belgii i Luksemburga.

Wieczorem 13 marca autokar wyruszył z Jeleniej Góry, a w południe kolejnego dnia dotarliśmy do Antwerpii i rozpoczęliśmy pierwszy etap naszej wędrówki. Antwerpia jest drugim po Rotterdamie największym portem morskim, najważniejszym i najbogatszym miastem handlowym w Europie, a także największym w świecie ośrodkiem szlifierstwa diamentów. Tutaj urodził się Peter Paul Rubens – malarz flamandzki, jeden z najwybitniejszych artystów epoki baroku.

Podczas pobytu w Antwerpii zwiedziliśmy jeden z największych dworców kolejowych w Belgii, stare miasto, ratusz, uliczkę sklepową Meir oraz udaliśmy się na spacer szlakiem Rubensa. Tego dnia główną atrakcją dla pracowników Wirtualnej Studenckiej Firmy Konsultingowej była wizyta w siedzibie firmy symulacyjnej ErgoForm, spotkanie z Karin Grillet, koordynatorką Belgijskiej Centrali Firm Symulacyjnych COFEP oraz przedstawicielami ErgoForm i innych belgijskich firm symulacyjnych.

Wieczorem tego samego dnia dotarliśmy do Brukseli, stolicy Królestwa Belgii. Bruksela to ważny w skali całej Europy ośrodek kulturalny, naukowy i gospodarczy. Jest siedzibą króla, a także NATO, EUROATOMU i instytucji Unii Europejskiej. Zakwaterowaliśmy się w hotelu Meininger. Po obiadokolacji nadszedł czas na wieczorny spacer po mieście.

Drugiego dnia, zaraz po śniadaniu, udaliśmy się do Europarlamentu. Przywitał nas Tomasz Winiecki asystent Europosła Artura Zasady. Opowiedział nam o Europarlamencie, swojej pracy, a także zaprowadził do sali plenarnej, w której odbywają się obrady Parlamentu Europejskiego. Następnym punktem programu było zwiedzanie Parlamentarium – nowoczesnego centrum wiedzy o Parlamencie Europejskim i Unii Europejskiej. To właśnie tam, za pośrednictwem interaktywnych plansz i wystaw, odbyliśmy wirtualną wycieczkę po Europie. Podczas wizyty w Parlamentarium dowiedzieliśmy się jakie korzyści poszczególnym państwom członkowskim przyniósł proces integracji europejskiej.

Następnie mieliśmy okazję podziwiać panoramę Brukseli z punktu widokowego znajdującego się w najwyższej kuli Atomium – najbardziej rozpoznawalnego, architektonicznego symbolu miasta. Jest to powiększony 165 miliardów razy model kryształu żelaza. Do zwiedzania udostępnionych jest pięć kul. W najwyższej z nich znajduje się punkt widokowy, natomiast cztery pozostałe służą do prezentacji czasowych lub stałych wystaw tematycznych poświęconych nauce, technologii, designowi, architekturze i sztuce.

Wieczorem kontynuowaliśmy zwiedzanie miasta. Zaczęliśmy od znajdującego się w samym sercu Brukseli Grand Place – jednego z najpiękniejszych rynków Europy. Na placu króluje wspaniały gotycki ratusz, otoczony domami cechów kupieckich. Szczególnie atrakcyjnym obiektem turystycznym jest Dom Króla, obecnie siedziba Muzeum Miejskiego. W tym XVI-wiecznym pałacu znajduje się imponująca kolekcja ceramiki i wyrobów ze srebra, będących chlubą Brukseli. Odwiedziliśmy też Manneken Pis’a – fontannę przedstawiającą siusiającego chłopca – symbol beztroskiego ducha Brukseli oraz jego żeński odpowiednik – Jeanneke Pis.

W kolejnym dniu pracownicy Wirtualnej Studenckiej Firmy Konsultingowej udali się na spotkanie z przedstawicielami firmy UPS – globalnej firmy kurierskiej. Odbyło się ono w siedzibie Europejskiej Centrali Firmy UPS w Brukseli. Po spotkaniu pojechaliśmy na główny rynek Brukseli. Belgia jest kojarzona przez turystów z produkcją piwa i czekolady, dlatego też z ogromnym zainteresowaniem odwiedziliśmy muzea im poświęcone. Tym miłym akcentem zakończyliśmy swój pobyt w stolicy Belgii.

Wieczorem dotarliśmy do Luksemburga, stolicy Wielkiego Księstwa Luksemburga, w którym panuje ustrój monarchii konstytucyjnej. W mieście swoją siedzibę mają: Europejski Trybunał Sprawiedliwości, Sekretariat Parlamentu Europejskiego, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Bank Inwestycyjny. Większość budynków instytucji europejskich zlokalizowana jest w dzielnicy Kirchberg. Po zakwaterowaniu w Youth Hostel Luxembourg i obiadokolacji udaliśmy się na wieczorny spacer połączony ze zwiedzaniem zabytkowej części miasta.

Ostatniego dnia wizyty kontynuowaliśmy rozpoczęte już zwiedzanie Luksemburga. Odwiedziliśmy XVIII-wieczny Fort Thungen, w którym znajdują się trzy okrągłe wieże i fragment murów obronnych. Przespacerowaliśmy się także po malowniczo położonym moście, z którego mogliśmy podziwiać piękną panoramę Luksemburga. Zwiedziliśmy górującą nad doliną fortecę Bock Casemates – część oryginalnego zamku, oraz fragmenty średniowiecznych fortyfikacji miejskich. W 1994 roku kazamaty i fortyfikacje oraz Stare Miasto zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Zobaczyliśmy Pałac Wielkiego Księcia, przy którym mieści się kompleks budynków z 1859 r., będący niegdyś siedzibą parlamentu Wielkiego Księstwa. Wszyscy z zainteresowaniem zwiedzaliśmy kolejne zakątki Luksemburga.

17 kwietnia po południu wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski. Wyjazd studyjny uznaliśmy za bardzo udany, wróciliśmy usatysfakcjonowani i pełni wrażeń. Z pewnością pozostanie on na długo w naszej pamięci, nie tylko ze względu na możliwość uczestniczenia w spotkaniach w Europarlamencie, firmie symulacyjnej ErgoForm czy firmie kurierskiej UPS, ale także bogactwo atrakcji turystycznych. Antwerpia, Bruksela i Luksemburg to miasta bardzo różnorodne kulturowo i językowo, naprawdę warto je odwiedzić.

Karolina Pylińska

Dział Promocji i Rozwoju
Wirtualna Studencka Firma Konsultingowa
V-Student Consulting
Autorka fotografii

zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem