Kierunek TURYSTYKA (studia II stopnia)
EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU STUDIÓW TURYSTYKA
Wiedza absolwenta studiów drugiego stopnia
- Zna wyzwania gospodarki turystycznej opartej na wiedzy, istotę zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie turystycznym i modele organizacji zorientowanych na wiedzę
- Ma pogłębioną wiedzę na temat przestrzeni i jej cech, zarządzania przestrzenią turystyczną, rolą środowiska w gospodarce przestrzennej i uregulowań prawnych dotyczących ochrony środowiska w
planowaniu przestrzennym
- Zna mikroekonometryczne metody pomiaru i analizy preferencji i oprogramowanie komputerowe wykorzystywane w badaniach preferencji turystów i zarządzaniu projektami turystycznymi
- Zna przepisy prawa regulujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w sferze turystyki w Unii Europejskiej
- Identyfikuje relacje między podmiotami podaży sektora turystycznego a innymi instytucjami tworzącymi ich otoczenie ekonomiczne, prawne, technologiczne, społeczne, środowiskowe w wymiarze
międzynarodowym. Posiada wiedzę na temat różnic kulturowych i ich wpływu na zarządzanie przedsiębiorstwem, organizacją, kierowanie zespołem i prowadzenie biznesu na arenie międzynarodowej
- Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad, metod i przykładów działań marketingowych na arenie międzynarodowej w teorii i praktyce, zna istotę i znaczenie marki w turystyce na rynku globalnym
- Zna główne zasady prowadzenia negocjacji, strategie i najczęściej stosowane techniki negocjacyjne oraz teorię i praktykę komunikacji interpersonalnej
- Ma pogłębioną wiedzę na temat przedsiębiorczości i jej znaczenia dla rozwoju gospodarki turystycznej oraz istoty i roli procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie turystycznym wraz z ich
uwarunkowaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi
- Posiada wiedzę z zakresu procedury badań marketingowych realizowanych na rynkach międzynarodowych
- Ma pogłębioną wiedzę na temat wpływu Internetu na kształt obecnej gospodarki turystycznej (szanse i zagrożenia) oraz specyfiki relacji społecznych i ekonomicznych w Internecie
- Zna i rozumie istotę podejścia procesowego, klasyfikację metod doskonalenia procesów, determinanty organizacji procesowej, klasyczne i współczesne metody analizy i projektowania procesów
- Ma pogłębioną wiedzę o roli dobrego wychowania, rzetelności, dobrych praktyk i społecznej odpowiedzialności w turystyce
- Zna zasady i mechanizmy tworzenia studium wykonalności inwestycji w oparciu o procedury UNIDO; zna tradycyjne i nowoczesne źródła finansowania publicznych i komercyjnych inwestycji
turystycznych
- Zna specyfikę zagrożeń związanych z turystyką i sposoby podnoszenia bezpieczeństwa podmiotów uczestniczących w turystyce
- Ma pogłębioną wiedzę na temat rynku turystycznego oraz partnerstwa i współpracy w wymiarze międzynarodowym
Umiejętności absolwenta studiów drugiego stopnia
- Posiada umiejętność w zakresie organizacji i kierowania zespołem zróżnicowanym kulturowo
- Potrafi zrealizować badania marketingowe rynków międzynarodowych oraz zaprojektować działania marketingowe na arenie międzynarodowej. Ma umiejętność docierania do odpowiednich źródeł informacji
pozwalających oceniać konkurencyjność i siłę marki na rynku globalnym. Identyfikuje nowe źródła konkurencyjności przedsiębiorstw turystycznych
- Potrafi budować pozytywne relacje z klientami, w myśl koncepcji tworzenia wartości i budowy lojalności, w nawiązaniu do zmieniających się trendów na rynku turystycznym. Stosuje podejście
procesowe w wybranych koncepcjach zarządzania (analiza łańcucha wartości, TQM, benchmarking, outsourcing itp.)
- Dostrzega i definiuje problemy związane z konfliktami w życiu społecznym i gospodarczym, radzenia sobie z sytuacją konfliktową i kryzysową, posługiwania się różnymi technikami negocjacji
odpowiednimi do sytuacji zachodzących w turystyce
- Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu zarządzania podmiotami podaży turystycznymi na rynku międzynarodowym
- Potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczno-gospodarcze zachodzące na rynku turystycznym. Potrafi projektować badania preferencji, realizując komputerowe procedury badawcze
- Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów i konieczności dokonywania zmian innowacyjnych dostosowujących przedsiębiorstwo turystyczne do współczesnych wymagań rynkowych i burzliwych zmian
otoczenia międzynarodowego, w warunkach zewnętrznych i wewnętrznych ograniczeń
- Potrafi dobierać i stosować narzędzia polityki turystycznej na szczeblu regionalnym i krajowym przy zastosowaniu zasad przywództwa, współpracy i partnerstwa
- Posiada umiejętność wykonania analizy efektywności inwestycji oraz praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu inwestycji turystycznych do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Posiada
umiejętność zastosowania wybranych narzędzi do przygotowania projektu turystycznego
- Potrafi wyjaśniać podstawowe relacje ekonomiczne spotykane w Internecie oraz wykorzystać jego potencjał przy budowie strategii biznesowych internetowych biur podróży
- Posiada znajomość co najmniej jednego języka obcego w stopniu umożliwiającym komunikację w obszarze słownictwa turystycznego i marketingu w turystyce
Kompetencje absolwenta studiów drugiego stopnia
- Samodzielnie zdobywa, pogłębia i doskonali wiedzę oraz umiejętności profesjonalne i badawcze w zakresie turystyki
- Jest wrażliwy na ewoluujące potrzeby klientów na rynku turystycznym
- Organizuje i kieruje pracą zespołów w środowisku pracy i poza nim
- Buduje programy wejścia na rynki zagraniczne kierując się zasadami etyki i poszanowania różnic kulturowych
- Uczestniczy w budowaniu projektów społecznych, obejmując aspekty ekonomiczne, zarządcze i ekologiczne przedsięwzięć turystycznych, odpowiednio określając priorytety służące realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania
- Docenia rolę etyki i dobrego wychowania w branży turystycznej. Bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
- Jest tolerancyjny w stosunku do różnic kulturowych charakteryzujących pracowników i klientów przedsiębiorstw turystycznych. Rozwija i skutecznie wykorzystuje zdolności interpersonalne
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role